lauantai 13. elokuuta 2016

Eskarilainen koulukyydissä - ei oo helppoo


Reppurivi esikoulun käytävällä. Käytävä on hiljainen, lukuunottamatta yhtä reppua, joka pirisee ja pirisee. Leikki lasten leikkihuoneessa ei keskeydy. He ovat keskittyneitä kivoihin leikkeihin  ja rakenteluihin. "hei, sun puhelin soi". sanoo joku pojalle ja poika menee käytävään hakemaan puhelimen repustaan.
"no moi kulta, etkö sä kuullut puhelinta? Miten meni kotimatka?"
"en mä tiedä. Eiku mä oon vielä täällä eskarissa"
Äiti hämmästyy. Lapsen olisi pitänyt olla jo kotona. Lapsen olisi pitänyt mennä linja-autolla kotiin.
Äiti oli ollut huolissaan, koska lapsi ei ollut vastannut puhelimeen. Lapsi olisi pitänyt saattaa linja-autopysäkille, jotta hän olisi noussut Helsingin suuntaan menevään bussiin. Eskarilaisellekin ensisijainen kyyti on normaali reittilinja, jota kouluaikoina käytetään koululiikenteeseen. Äiti oli ehtinyt huolestumaan, onko lapsi muistanut jäädä oikealla pysäkillä, onko lapsi päässyt turvattomalta ns pysäkiltä kotiin. Moni pelottava asia oli ehtinyt käymään mielessä, mitä kaikkea olisi voinut tapahtua.
Päiväkodissa melkein pahoiteltiin tilannetta.
Tietokatkoksia ja logistiikan riemut päälle. Tosi ikävää. Hyvää tässä on se, että lapsi jäi eskariin, eikä joutunut jossain odottamaan, tai kulkemaan johonkin, yksin.  

Tämä eskarilainen on sen alueen ainoa eskarilainen, joka menee linja-autolla kotiin. Viereiselle alueelle eskarilaiset menevät taksilla ja siinä taksissa on yksi paikka vapaana. Sitä ei voida täyttää tällä lapsella, sillä sitten muutkin vanhemmat alkaisivat vaatimaan. On ymmärrettävää, että johonkin se raja pitää vetää, mutta välillä pitäisi katsoa myös olosuhteita, jotka vaikuttavat näihin rajanvetoihin. Esimerkiksi vaikka juuri se, että on ainoa alueen eskarilainen, joka menee linja-autolla. Samasta eskarista tulevat viedään sadan metrin päähän ja siinä taksissa on yksi paikka vapaana. Josta kaupunki maksaa. Eskarilainen on kuusivuotias.
"Hei, muistahan ottaa reppusi mukaan" viereiseltä penkiltä kuuluu ystävällinen ääni. Poika menee takaisin penkilleen ja ottaa repun mukaan. Aina ei ole näitä ystävällisiä muita matkustajia, jotka huomaavat ja sanovat.


Kuusivuotias ei välttämättä vielä osaa kunnolla huolehtia oikealla pysäkillä jäämisestä, omien tavaroiden mukaan ottamisesta, liikenteen seuraamisesta.
Väärää asennetta osoittaa myös vastaus, jonka olen saanut puhuessani asiasta "kyllä ne lapset huolen toisistaan pitää". Mikä ihmeen lausuma tuo on? Ei toisten lasten vastuulle saa laittaa toisia lapsia!
Ei sitä voi pistää toisten lasten harteille, osaako Jooseppi kotiin, osaako Linnea jäädä oikella pysäkillä ja muistaako Arhippa ottaa repun mukaan bussista.
Tai "kyllä silloin, kun minä olin pieni....." no, sä et ole enää se pieni, josta me huolehdimme. Sun pitää olla yksi niistä, joka huolehtii. Olosuhteetkaan eivät ole samanlaisia kuin silloin, eikä liikennemäärät ole samanlaisia kuin silloin, eikä edes kulkuneuvot eikä liikennenopeudet ole samanlaisia kuin silloin. HUHUU! Herätkää jo uuteen aikaan!

Koulukyytinä toimiva linja-auto ei saisi kulkea metriäkään ennenkuin lapset ovat istumassa. Ikävä kyllä, tämä ei aina toteudu. Liian usein (melkein joka päivä) on bussi liian täynnä ja ne pienimmät joutuvat seisomaan.


Kuusivuotiaan ei pitäisi joutua jäämään ylläolevan kuvan ns pysäkille. Se on osittain katu ja osittain parkkipaikka, jossa ei ole liikennekulttuuria ollenkaan. Kukaan ei tiedä, kuinka siinä ajetaan ja jokainen autoilija tulkitsee liikennesääntöjä juuri kuten itse parhaakseen näkee. Alueella luonnollisesti peruutellaan paljon, nähdäänkö aina sitä nopeaa pikkuista peruutuspeilistä?
Kuusivuotias ei osaa vielä tulkita liikennettä, arvioida lähestyvän auton nopeutta, eikä kuutivuotias vielä osaa seurata liikennettä eikä ennakoida. Ei, vaikka vanhemmat kuinka yrittäisivät opettaa.





Nythän tuo on mukavan näköinen ja rauhallisen oloinen, kiva pysähdyspaikka. Paitsi, että linja-auto peittää näkyvyyden. Jos linja-autoa ei olisi, näkisimme auton tulevan vastaan. Kuvan ulkopuolella peruuttaa vieressä auto kaupan parkkikselta.


Tämä kyseinen ns pysäkki on Saukkolassa, Landenin kaupan parkkipaikka, Kauppakuja. Sitä käytetään pysäkkinä, koska toinen vaihtoehto on vaarallisempi, vaaralliseksi luokiteltu, vilkas 110-tie. Joka syksy tästä puhutaan. On puhuttu jo vuosia.
Hyvääkin on tapahtunut: Viime keväänä sentään kaupunkisuunnittelulautakunta teki asialle jotain ja pyrkii parantamaan alueen turvallisuutta kaavamuutoksen myötä. Toivottavasti sen perusteella alkaa tapahtumaan. Ennenkuin jotain tosi ikävää tapahtuu.
Kumma juttu, joka vuosi kysyn tätä samaa, joka vuosi saan saman vastauksen. Tie on vaarallisempi, parempi paikka on parkkipaikka.
Vaarallinen, vaarallisempi, vaarallisin.
Kumpi on pahempi paha?

Edellisessä postauksessani  kertomani perheet edelleen sumplivat itse koulukyytinsä. Vanhemmat,  sukulaiset ja naapurukset säätävät lasten kuljetuksia edelleen. Hieno homma, hei. Hyvin menee.
Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.

32 §
Koulumatkat
Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus. (19.12.2003/1139)
Edellä 1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. (24.6.2010/642)
Jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi, jos esiopetusta saava lapsi osallistuu toisessa kunnassa järjestettävään lasten päivähoitoon lasten päivähoidosta annetun lain 11 c §:ssä tarkoitetulla tavalla, opetuksen järjestäjällä on oikeus edellyttää, että lapsen huoltaja vastaa lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista päivähoito- ja esiopetuspaikan välillä. (8.4.2011/324)
Kuljetusta odottavalle oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus ohjattuun toimintaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti