keskiviikko 12. elokuuta 2015

Koulukyydit. Vaarallinen vai mahdoton tehtävä?

Lapsi seisoo pysäkillä, kymmenen minuuttia etuajassa, varmuuden vuoksi, jotta ehtii varmasti koulukyytiin. Äiti on edellisenä päivänä vielä varmistanut pysäkin ja kellonajan. Äiti on ottanut lomaa ekaluokkalaisen koulutaipaleen ensimmäiselle viikolle.
Bussia ei kuulu.
Kyllä se kohta tulee, äiti rauhoittaa lastaan, mutta oikeastaan yrittää ehkä rauhoitella enemmän itseään. Bussi ei ole tullut vielä 25 minuutin odottelunkaan jälkeen. Pian äiti huomaa, että bussi ajoi ohi, kiertämättä lasten pysäkiltä. Onneksi äiti oli lomalla. Muuten olisi koulupäivä jäänyt väliin ekaluokkalaisella. Äiti ja ekaluokkalainen juoksevat kotiin ja äiti ajaa autolla kouluun.

Isä seisoo iltapäivällä pysäkillä ja odottaa lastaan koulusta. Isä on ollut yövuorossa ja herännyt kesken unien tullakseen lastaan vastaan. Lukujärjestyksen mukaan lapsen olisi pitänyt päästä koulusta tunti sitten. Matkaa kouluun on 4 kilometriä. Taksia ei kuulu. Vanhemmilla ei ole taksien puhelinnumeroita, on keskuksen numero, johon menee tekstiviestit. On turvallisuuden kannalta luonnollisesti hyvä, ettei kuskit vastaile puhelimeen kallisarvoisen lastin ollessa kyydissä. Isä odottaa kaksi tuntia, kunnes lapsi tulee. Jättöpaikka tosin ei ole se, mikä on sovittu etukäteen.

Logistiikkakeskus on todennut kysyttäessä, että vanhempien tulee olla kuljetusyrittäjään ja liikennöitsijään itse yhteydessä näissä tilanteissa.
Miten niin? Miksi?

Alussa puhumani linja-auto ei tullut pysäkille, koska liikennöitsijä ei tiennyt koulun muuttuneesta järjestelystä. Ennen koulu alkoi kaikilla klo 8.30. Liikennöitsijä on lasten turvallisuuden vuoksi hakenut ELYltä erityislupaa hakea lapset 100 metriä reitiltä poikkeavasta kohdasta, ettei lasten tarvitse odottaa vaaralliseksi luokitellun tien reunassa (jossa muuten ei myöskään saa odottaa/seistä). Nyt on aamuja, jolloin koulu voi alkaa myös 9.30. Liikennöitsijä sai tämänkin tiedon vanhemmilta ja lähti samantien pyytämään erityislupaa. Ennen luvan tulemista lapset eivät pääse turvallisesti kouluun kello 9.
Mitä tekee kaupunki? Mitä, jos ELY ei myönnä lupaa? Minun lapseni eivät tule seisomaan vaarallisen tien reunassa.

Viime vuonna tiedustellessani samaa asiaa, eli koululaisten turvallista noutopaikka, todettiin kaupungilta noutopaikan valinnan olevan liikennöitsijän vastuulla.
Miten niin? Miksi?

Kaupunki maksaa palvelusta liikennöitsijälle, kaupunki on siis asiakas, eikö? Asiakas vaatii palvelua ja maksaa siitä. Turvallinen koulukyyti taitaa olla kyllä ihan lainvaatimaa palvelua.  Kaupungin tulee olla siitä vastuussa. Siitä hetkestä, kun lapsen koulumatka alkaa, eli kun ovemme aukeaa ja nassikka nenänsä ulos laittaa, on lapseni koulun ja näin ollen kaupungin vastuulla. Pitääkö tapahtua ensin jotain ennenkuin herätään, oikeasti? Kaupunki ei voi sysätä vastuuta yrittäjälle. Kaupungin tulee järjestää lapsille turvallinen kyyti kouluun matkan niin vaatiessa.

Koulun alku yleensä ei tule yllätyksenä. Koulujen osoitteet ovat olleet tiedossa hetken aikaa, lasten osoitteet myös. Meidän koulumme lukujärjestykset ovat olleet tiedossa jo kesäkuun alussa ja koulukyytipäätöksetkin ovat tulleet samoihin aikoihin. Koulureititykset on voitu jo siinä vaiheessa kilpailuttaa, reitityksiä suunnitella. Onhan siinä aikaa. Silti vielä koulun alkua edeltävänä iltapäivänä tuli Wilmaan viestiä muutoksista reiteissä ja noutoajoissa sekä jopa kulkuvälineessä. Herätys Lohja! Miten ihmeessä tämä voi olla näin vaikeaa joka vuosi?

Vai onko tässä jotain, mitä en ymmärrä? Yleensä kyllä pystyn myöntämään, jos en jotain osaa tai ymmärrä, jätän sen homman suosiolla sille, joka osaa ja ymmärtää. Pitäisikö logistiikassakin käyttää samaa taktiikkaa? Vai onko tämä oikesti sitä ruudin keksimistä, mistä kaikki ei vain ymmärrä. "Me vanhemmat olemme nyt vain hysteerisiä, kyllä tämä tästä. "
Eräs kolmasluokkalainen jätettiin tänään vaarallisen tien varteen, koska "tähän aikaan ei tuonne päin kulje busseja. Muitakin vastaavia esimerkkejä riittää, surullista kyllä. Selvää on, että ensimmäiset kaksi viikkoa on yhtä hullunmyllyä ja aikataulutkin ruttaantuu siinä ajassa ja rutinoituu, mutta ei lasten kustannuksella yksinkertaisesti saa tehdä tällaisia mokia.

Saukkolan suunnan lapset jätetään Landenin kaupan parkkipaikalle, Kauppakujalle, koska toinen vaihtoehto on vaarallisempi, vaaralliseksi luokiteltu, vilkas 110-tie. Toisaalta, kauppakujan kaupan parkkipaikka, jossa ei ole minkäänlaista liikennekulttuuria, kaupasta poistuttaessa on vilkasta peruuttelua, lapset puikkelehtii autojen välistä, eikä huomaa, kun auto lähteekin peruuttamaan, eikä kuski huomaa pientä päätä, joka juuri ja juuri näkyy taustapeilistä. Jos näkyy. Pitääkö tapahtua jotain ennenkuin herätään? Joka vuosi kysyn tätä samaa, joka vuosi saan saman vastauksen. Tie on vaarallisempi, parempi paikka on parkkipaikka.
Vaarallinen, vaarallisempi, vaarallisin.
Kumpi on pahempi paha?

Minun lapsillani, eikä monella muullakaan, olisi huolta koulukyydeistä, jos meillä olisi se kevyenliikenteen väylä.

ps. logistiikkakeskuksemme on saanut minulta tänään postia.

32 §
Koulumatkat
Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus. (19.12.2003/1139)
Edellä 1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. (24.6.2010/642)
Jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi, jos esiopetusta saava lapsi osallistuu toisessa kunnassa järjestettävään lasten päivähoitoon lasten päivähoidosta annetun lain 11 c §:ssä tarkoitetulla tavalla, opetuksen järjestäjällä on oikeus edellyttää, että lapsen huoltaja vastaa lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista päivähoito- ja esiopetuspaikan välillä. (8.4.2011/324)
Kuljetusta odottavalle oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus ohjattuun toimintaan.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti