keskiviikko 26. elokuuta 2015

Ankeasta tulee pian hyvä, Mäntynummi liikuttaa lapsiaan

Kävin Mäntynummen koulun 1-6 luokkalaisten vanhempainillassa vanhempainyhdistyksen kutsumana kertomassa kouluverkon vaikuttajaraadista. Kiitos kutsusta! Olin käynyt koululla pari kertaa aiemmin, kerran alueiden puheenjohtajien kokouksessa ja kerran lasten tapahtumassa, mutta nyt ensimmäisen kerran katsoin koulua. Koulun piha oli tällä hetkellä hieman ankea, mutta se johtui ainoastaan siitä, että pihaa rakennetaan toiminnalliseksi pihaksi. Keinuja, tasapainoiluvälineitä, koripallokenttä tulossa. Enkä ehtinyt näkemään edes koko pihaa .

Vanhempainillassa oli vieraana myös Kisakallion rehtori kertomassa hankkeesta, jossa Mäntynummen koulu on pilottikouluna, Lohjan toiminnallinen koululainen. Hankkeen oikeaa niemä en muista, ikävä kyllä, muistiinpanovälineet eivät olleet mukana, mutta Kisakallion vetämän hankkeen tarkoituksena on, että jokainen lohjalainen peruskoululainen liikkuu kaksi tuntia päivässä ja koulupäivän aikana siitä ison osan. Upea hanke ja pienillä asioilla saa liikettä. Tällä liikkumisella ei tarkoiteta liikuntaliikuntaa, vaan ihan perusliikettä, vähän enemmän kävelyä, välitunneille välineitä, jotka innostavat liikkumiseen, kaikki liikkuminen on hyvästä. Vanhemmat voivat olla mukana esimerkiksi niin, ettei viedä oppilasta ihan ovelle asti autolla (oppilaat ovat itse piirtäneet karttaan paikat, joihin voisi jättää, josta voisi kävellä koululle) ja koululla mietitään kokoajan uusia keinoja ja uusia tapoja innostaa, ettei ihan kokoajan istuttaisi, jotta saataisiin sitä istumista vähän vähemmälle.



Toiminnallisen pihan rakentaminen on vielä kesken
Oma vuoroni vähän jännitti, sillä tulossa olevan flunssan takia kurkku on ollut kipeänä ja ääni alkanut katoilemaan. Saako kukaan mitään selvää ja kuinka kipeäksi kurkku tulee. Ääni pysyi kasassa, mutta sain sanottua suunnilleen sen mitä halusinkin. Kerroin kouluverkon vaikuttajaraadin olemassaolosta, miksi se on, mitä olemme tehneet, miten meihin saa yhteyden ja miten voi seurata toimintaa.
Halusin myös painottaa sitä, että heihin tiivistyssuunnitelmat liittyvät siten, että ovat vastaanottava koulu. Tällä hetkellä Mäntynummella on 117 alakoululaista, se oli yllätys minulle, vaikka olen tutustunut ja seurannut koulujen oppilasmääriä, niin olen jotenkin aina ajatellut Mäntynummen olevan ison koulun. Selittyy muuten sillä, että Mäntynummen yhtenäiskoulun oppilasmäärään lasketaan aina yläkoulaiset mukaan.

Käynti oli hyvin positiivinen kokemus. Vanhemmat olivat kiinnostuneita, rehtori on aina ollut tukena raadille, ja mukavinta oli se, että vanhemmat esittivät kysymyksiä.

Tänä aikana, kun olen saanut olla mukana tässä kouluverkon vaikuttajaraadin työssä ja olen päässyt tutustumaan eri kouluhin, olen toivottavasti kasvanut ihmisenä, äitinä ja koululaisen vanhempana. Olen päässyt tutustumaan hyvin erilaisiin kouluihin ja oppimisympäristöihin. Erilaisuus on upea asia, se on rikkautta ja sen pitäisi olla meille valtti.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti