tiistai 24. helmikuuta 2015

Asiantuntijaraadin askelmerkit kevääseen

Eilen oli LOKOVAn (Lohjan koulujen vanhemmat) järjestämä vanhempien kuulemistilaisuus kouluverkkoselvityksen tiimoilta. Tapasin kaksi hienoa vanhempainyhdistyksen jäsentä, jotka nappasivat hihasta ja kertoivat jääneensä ilman yhteydenottoani. Asia on nyt korjattu ja raatimme kasvoi jälleen kahdella vanhempainyhdityksellä. Hienoa!
Kiitos vielä eilisestä järjestäjille ja osallistujille.Tilaisuus oli hyvin järjestetty, aikaa olisi vain pitänyt olla enemmän, mutta myöhäiseksi meni siltikin. Vaikka kuuleminen järjestettiin näin myöhään ajatellen kasvatus- ja opetuslautakunnan kokousta, saavat lautakunnan jäsenet kuitenkin muistiinpanomme ja mietteemme kuulemistilaisuudesta. Näitä tilaisuuksia on tärkeä järjestää, tiedon jakaminen on hyvästä, epätietoisuus on pahasta. Aiheuttaa vain huhuja, suuttumisia, huonoa reagointia. 

Sivistysjohtajan esitys selvityksestä oli selkeä ja hyvä sekä helppolukuinen. Kovalla aikataululla viranhaltijat joutuvat tekemään erittäin suuresta kouluverkosta ehdotuksia säästöistä ja kovista tiivistämisistä.
Aikataulutus kouluverkkoselvitystyölle kaupungilla (johon omammekin linkkiytyy) menee siis näin:
keskiviikkona, 25.2 on lautakunnan seminaari ja kokous aiheesta, jossa he päättävät valita joko yhden kolmesta esittelijän esittelemästä vaihtoehdosta pohjaksi virkamiesten selvitystyölle tai lautakunta voi myös päättää, että sovelletaan tai odotetaan asiantuntijaraadin vaihtoehtoa. Lautakunta on saanut lausuntomme ja tulee saamaan vielä erillisen viestin tänään, jossa kerron vielä erikseen etenemisestämme ja korostan vaihtoehtoa neljä.
13.3 on palveluverkkotyöryhmän kokous, jossa ryhmä ottaa kantaa kouluverkkoluonnokseen numero kaksi ja tekee ehdotuksen kaupunginhallitukselle.
7.4 Kaupunginhallitus ottaa kantaa ja antaa jatko-ohjeet
22.5 kaupunginvaltuuston seminaari koskien KOKO palveluverkkoa, jolloin esitellään kouluverkkoluonnos numero kolme. TÄHÄN me tähäämme myös, viimeistään.
Syksyllä vasta tehdään lopullisia päätöksiä. Prosessi elää koko ajan, me ehdimme ottaa kantaa, tekemään omat ehdotuksemme, vedota koulujemme puolesta. Ja ehdimme tekemään omia säästöehdotuksia. Nämä ovat erittäin tärkeitä antaa.
Koulujen salkutuksia tehdään paraikaa uusiksi ja ne valmistunevat kevään valtuustoseminaariin. Kumman myöhäistä ajatellen kouluverkkoselvitystä. Luulisi helpottavan työskentelyä, jos ne olisivat jo päivitetty. Toisaalta koulujen sisäilmastoihin ollaan kiinnittämässä suurempaa huomiota parhaillaan, nämä tulokset kuitenkin vaikuttavat suuresti salkutuksiin. On todella hienoa, että koulujen sisäilmastot ovat suurennuslasin alla. Toivon, että saadaan myös tällä tavalla katkaistua huhuilta siipiä. Hyvin monessa käänteessä kuulee, kuinka siinä-ja-siinä koulussa on huono sisäilma, lapset sairastelevat, oireilevat. Varmasti monessa paikassa totta, mutta huhut ovat ikäviä, varsinkin siinä tapauksessa, jos ko koulussa ei mitään ongelmaa todellisuudessa ole.
Etenemisemme:
10.3 siis kokoustetaan, käydään läpi koulukuljetusten kustannuksia, reitityksiä, paikalle on lupautunut teknisestä tulemaan viranhaltija, joka toivoo kysymyksiä etukäteen, jotta tietää, mitä haluamme ja osaa antaa jo valmiiksi meille vastauksia ja pystyy varautumaan etukäteen. Saadaan tälläkin tavalla nopeammin asioita eteenpäin, käydään läpi myös koululaisille tehtävää kyselyä - miten toteutetaan, mitä ja miten kysytään ja minkä koulujen oppilailta. Oppilaita tulee kuulla.
Eräs äiti toi erittäin tärkeän näkökulman esille, jota harvempi oli ajatellut. Jos esim. kyläkoulu lakkautetaan tai viimeinenkin palvelu kylältä tai lähiseudulta viedään, se laskee alueella asuvien, kuntalaisten, aivan tavallisten ihmisten tonttien ja omaisuuden arvoa. Kuinka joku toinen voi tehdä arvonalennuksen omistajan puolesta.
Monia muitakin erittäin hyviä kommentteja tuli eilen, keskustelu oli kiivasta.
Koulujen tilakortit on aikas mielenkiintoinen kysymys. Ajattelin pyytää niitä meille käyttöön.

Oma selvitystyömme/lausumamme/raportti/miksi tulemmekin sitä kutsumaan tulee rakentumaan:
- Kooste kouluista ja alueista, kasvuennusteet
- kyseenalaistus
- vaihtoehto 4
- säästöehdotukset (sisältäen siis esim. reititysten järkeistäminen, kilpailutuksen oikea toteuttaminen, kaupunginvirastojen lämpötilan lasku 1-2 astetta, jnejne)
- kaupunkistrategia
- kyläsuunnitelmat
- maankäytön kehityskuva
- sosiaaliset, psykologiset, sosiologiset merkitykset

Kun olemme saaneet dokumentit ja muut materiaalit kokoon, kasataan, tutkitaan ja analysoidaan  pienemmässä ryhmässä. Pureksitaan ja tehdään johtopäätöksiä ja kannanottoja.

Päätän tämän yhteenvedon ja kirjoitukseni eiliseen puheeseeni. LOKOVAlta oli pyydettyä minua puhumaan lyhyesti tilaisuudessa otsikolla: kouluverkon asiantuntijaraadin askelmerkit kevääseen. öh. Tein työtä käskettyä.


Asiantuntijaraadin askelmerkit kevääseen
Omasta ja raadin puolesta haluan kiittään läsnäolijoita ja tilaisuuden järjestäjiä. Saimme paljon hienoa keskustelua aikaan, välillä kiivastakin. Omassa työryhmässä jouduin välillä muistuttamaan pysymään annetussa teemassa. Keskustelu on aina hyvästä, yksi jos toinenkin osapuoli saattaa löytää uusia näkökulmia, lähestymistapoja. Ehkä jopa uusia, upeita ideoita.

Koska otsikokseni oli valikoitunut "askelmerkit kevääseen", aloin miettiä jos jonkunlaisia askelkuvioita, mutta päädyin kuitenkin neljään asiaan, joita olen painottanut pidemmän aikaa, varsinkin viime syksyn ja tämän kevään aikana, nämä askeleet ovat auttaneet monessa muussakin yhteydessä.

Askel yksi on YHTEISTYÖ.
Odotan paljon yhteistyöltämme niin kaupungin kuin vanhempienkin kanssa. Tämä on yhteinen asia. Tämä ei koske vain sinun lasta, ei vain minun lapsiani. Tällä hetkellä tämä koskee 5521 lasta perheineen. Tämä koskee myös heidän lapsiaan. Tämä koskee koko kaupungin tulevaisuutta. Me emme voi katsoa vain vuoden päähän tai kymmenen vuoden päähän, vaan kauemmas. Tämä tehdään yhdessä kaupungin ja vanhempien kesken, yhteisymmärryksessä.

Toinen askel on FAKTAT.
"Musta tuntuu, että tämä on väärin" "tämä numero näyttää hyvältä tuossa""tämä ei ole reilua". Ei näin. Jokaiseen väittämään tulee pystyä esittämään kysymys - miksi? Jokaiseen MIKSI kysymykseen tulee voida esittää perusteet, todistetut faktat. HUHU ei ole fakta. Musta tuntuu ei ole fakta.

Kolmas askel on vaikeampi ottaa. MALTTI.
Kiivastuminen ja syyttely ei auta ketään. Se ei auta sinun kouluasi. Hengitetään syvään, mietitään, ainakin yritetään miettiä uudestaan ja jutellaan. Jos haluat osallistua, auttaa, ota yhteys omaan vanhempainyhdistykseesi, omaan yhteyshenkilöösi ja kysy, mitä voit tehdä. Kaikki saavat osallistua ja tehdä. Ota yhteys minuun.

Neljäs askel on MYÖNTEISYYS.
Positiivisella otteella saamme asioita hoidettua paremmin. Myönteisyys tässäkin asiassa pitää verenpaineesi kurissa, alhaisempana. Kun oikein korpee, mene lenkille, keitä kahvit, soita kaverille, laita mulle meiliä, pura. Sen jälkeen hengitä. Mene peilin eteen. Sano kaverille peilissä, SÄ OOT HYVÄ TYYPPI. Tänään on ihana päivä.

Löysin vahingossa tällaisen kuvan eiliseltä. Saanen lainata?

vasemmalla mä ja mun kuomat



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti