Mutta voiko vanhempien vastuuksi sysätä se, että koulukyyditys ei toimi? Mitä kaikkea vanhempien vastuulle voidaan sysätä?
Lehtikirjoittelusta pikaisesti päätellen vanhemmille voi sysätä syyn lähinnä kaikesta, myös sellaisesta, mikä ei vanhemmille kuulu. Kuten logistiikasta. Kuten toimimaton kyyditys.
Onko vanhempien vastuulla se, että liikennöitsijä ei tiedä oikeaa reittiään? Onko vanhempien vastuulla tiedottaa, esim. tässä tapauksessa liikennöitisjää?
Vanhemmat huolehtivat siitä, että lapset saapuvat sovittuun noutopaikkaan ajoissa, pukevat sään mukaisesti päälleen, jne. Vanhemmat huolehtivat lapsistaan ja luottavat (lähinnä tänä päivänä toivovat voivansa luottaa) siihen, että vastuuta ottaa myös kaupunki, niissä asioissa, joissa pitää. Kuten koulu ja kyyti sinne kouluun.
Vastuulliset vanhemmat ovat huolissaan mm siitä, että
- kyyti ei saavu
- kuinka lapsi pääsee kouluun?
Olen saanut paljon yhteydenottoja minua viisaammilta, jotka ovat peränneet nimenomaan vanhempien vastuuta ja esittäneet, että kaikki tämä on oikeastaan vanhempien vastuulla. Kysynkin nyt näiltä viisaammilta, että olisiko heillä antaa ohjeita tai vinkkejä siitä, kuinka tulisi nyt toimia?
Mahdollisuuksia voisi olla vaikkapa:
- Naapuruston vanhemmat vuoroin kuljettavat lapsensa ja naapuruston lapset, ottavat lomapäivän tai palkattoman vapaapäivän
- jokaisen koululaisen vanhemmat vievät ihan itse omat lapsensa kouluun
- kotikoulu (jolloin vanhemmat jäävät taas pois töistä)
- kaupunki hoitaisi lainmukaisen maksuttoman koulukyydin ja liikennöitsijän kokonaisvaltaisen tiedottamisen ja perehdyttämisen
Nummenkirkkotien suunnasta |
Oilaantien suunnasta |
Näkyvyyshän on suht hyvä, mutta onko tämä turvallinen paikka noutaa? |
Oppilas on perusopetuslain mukaan oikeutettu maksuttomaan koulukuljetukseen, jos vanhemmat tämän kuljetuksen suorittaa jatkuvasti sen vuoksi, että sitä ei muuten tuoteta, ei lakia noudateta. (Viimeisenä ote perusopetuslaista, pykälästä 32, koulumatkat.)
Vastuulliset vanhemmat myös huolensa vuoksi älähtävät lastensa kyydityksistä. Vanhempien yleensä tulee, taatakseen perheen toimentulon (ja asuinpaikkansa verotulot), käydä töissä ja tämän vuoksi koulukyydin sopisi olettaa toimivan, että vanhemmat voisivat käydä siellä töissä.
Vanhemmat pitävät viime vastuunsa lapsistaan, mutta hetkellisesti luottavat kunnan haltuun lapsensa ja haluavat luottaa siihen, että voivat jättää lapsensa kunnan/kaupungin huomaan koulumatkan ja -päivän ajaksi. Jos tässä yhtälössä jokin ei täsmää, tulee jotain tehdä. Kenen tehtävä se on?
Muuten, valoa risukasaan: tänä aamuna tuli nykyinen liikennöitsijä, ainakin meidän pysäkillemme. Oikein ajanmukainen auto ja hyvä kuski. Vaihdoimme muutaman sanan. Kuski kertoi heidän varsin hyvin nyt tietävän, että tuon pysäkin kautta tulee ajaa ja että lapset tulee ottaa siitä kyytiin. Tämä alku on ollut erittäin haastavaa. Totesin hänelle heidän tekevän mielestäni maailman tärkeintä työtä, kuljettaen kaikkein kalleinta lastia ja sanoin vielä, että vanhemmat eivät kuskeja missään tapauksessa syytä. Harmittaa, että unohdin kysyä vielä, että onko hänelle infottu oikeasta jättöpaikasta. Viime viikolla näin ei ollut.
Toivon hänelle turvallisia kilometrejä. Liikennöitsijän suhteen olen nyt turvallisin ja luottavaisin mielin.
Perusopetuslaki §32:
Koulumatkat
Jos perusopetusta tai
lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi,
oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan
oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidosta annetussa
laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä
pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen
kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja
esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon. Perusopetusta, lisäopetusta tai
esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös
silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet
huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai
vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan
kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus. (19.12.2003/1139)
Edellä
1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka
odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on
lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään
kolme tuntia. (24.6.2010/642)
Jos
oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun
tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi
voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai
saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi, jos esiopetusta
saava lapsi osallistuu toisessa kunnassa järjestettävään lasten
päivähoitoon lasten päivähoidosta annetun lain 11 c §:ssä tarkoitetulla
tavalla, opetuksen järjestäjällä on oikeus edellyttää, että lapsen
huoltaja vastaa lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista
kustannuksista päivähoito- ja esiopetuspaikan välillä. (8.4.2011/324)
Kuljetusta odottavalle oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus ohjattuun toimintaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti