Kokous oli hyvä, keskusteleva ja pitkä. Sivistystoimesta oli erkoissuunnittelija esittelemässä tilamitoitusperiaatteita kouluverkkoselvitytyössä. Koulujen tilat ovat aikojen saatossa muuttuneet tilatarpeiden mukaan. Kouluverkon selvitystyössä ja tilamitoitusperiaatteissa pyritään katsomaan neljältä suunnalta: pedagoginen, tekninen, taloudellinen ja sosiaalinen.
Tämä aihe olikin paljon keskusteluja herättävää ja erkoissuunnittelija sai vastata hyvin moniin kysymyksiin. Yksi ehkä eniten ihmetyttävä asia oli se, että kuulijalle jäi sellainen mielikuva, että kouluverkon selvitystyössä ei nähdä tarpeelliseksi miettiä tulevaisuutta esimerkiksi vastaanottavan koulun kohdalla niin, että puitteet olisivat kunnossa jo ennen mahdollista lasten siirtoa.
Tukipalvelupäällikkö kertoi meille omasta alastaan, mitä kuuluu tukipalvelujen alle ja kommentoi hän muitakin asioita. Paljon saimme taas asioihin selkeyttä, mutta ehkä nousi kysymyksiäkin lisää.
Hän nosti hyvin tärkeän asian esille, varhaiskasvatuksen
mielenterveyshuolto puuttuu ja se on suuri puute, neuvoloissa on
neuvolapsykologi, kouluissa on psykologi, mutta varhaiskasvatuksesta se
puuttuu. Ennaltaehkäisevänä toimena se olisi erittäin tärkeä osa.
Hän
myös ymmärtää kyläyhteisöjen huolen pienten kyläkoulujen puolesta,
mutta hän esitti myös kysymyksen, onko opetustoimen tarkoitus olla
kyläyhteisöjen tukena, kylien keskuksena?
Lohjan kaupungin sivistystoimi on sitoutunut tekemään lapsivaikutusten arvioinnin Lohjankouluverkkoselvityksen yhteydessä. LOKOVA ja vaikuttajaraati tekivät esityksen vaikutusarvioinninaikataulusta ja menetelmistä ja sivistysjohtaja hyväksyi esityksen. Mitä luultavimmin sivistystoimi valitsee menetelmikseen oppilaskuntien ja nuorisovaltuuston kuulemisen. Sivistystoimen lapsivaikutusten arvioinnin tulokset ovat valmiina syksyllä 2015. Vaikuttajaraadin tulisi omassa lasten kuulemisessaan panostaa laadullisen tiedon keruuseen.
Luontevaa tämä on erityisesti siksi, että edustamme yhteisöjä, joiden yksi keskeisimmistä tehtävistä on lasten oikeuksien edistäminen. Keskustelimme tavoista, kuinka toteuttaa ja miten. Sovimme, että Katriina kokoaa ryhmän (2-3 henkilöä lisäkseen) ideoimaan ja toteuttamaan.
Viimeistelyryhmän
työkin etenee. Työssämme tulemme korostamaan koulujen sisäilmastoa,
oppilaiden tasa-arvoa niin kaupungissa kuin maaseudullakin, niin
isoissa, kuin pienissäkin kouluissa sekä OPS2016 näkökulmaa. Olemme jo
pitkällä sen suhteen, että taulukoita on vertailtu, tehty omia,
faktoihin perustuvia taulukoita ja kaavioita, tutustuttu hyvin moniin
asiakirjoihin, keskusteltu asiantuntijoiden kanssa, lapsivaikutuksen
arvioinnissa tullaan kuulemaan perheitä ja oppilaita, siihen työhön
koottiin pieni ryhmä, jonka työn analysointi on valmis syksyksi.
Kaupungin oma tulee valmistumaan samoihin aikoihin. Pyritään myös
tuomaan esiin erilaisten koulujen tuomaa rikkautta alueelle, pyritään
tuomaan se vetovoimatekijänä.
Seuraavat kaksi päivää menikin taas päänsäryn kourissa, mutta niitä alkaa olemaan jo todella paljon vähemmän. Kai.
Tässä tunnelmia viime viikonloppulta, kun otin aikaa olla pienempien kanssa ja käytimme sen ulkoillessa ja hupsan, reitillemme osuikin tällainen kaveri. Koira ei huomannut mitään, mutta poika oli ottaa käteensä, "äiti, kato"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti