perjantai 10. huhtikuuta 2015

Kokoustamassa ja kyy

Kouluverkon vaikuttajaraati kokousti tiistaina, 7.4, Solbrinkenin koululla, iso kiitos järjestäjille!

Kokous oli hyvä, keskusteleva ja pitkä. Sivistystoimesta oli erkoissuunnittelija esittelemässä tilamitoitusperiaatteita kouluverkkoselvitytyössä. Koulujen tilat ovat aikojen saatossa muuttuneet tilatarpeiden mukaan. Kouluverkon selvitystyössä ja tilamitoitusperiaatteissa pyritään katsomaan neljältä suunnalta: pedagoginen, tekninen, taloudellinen ja sosiaalinen.
Tämä aihe olikin paljon keskusteluja herättävää ja erkoissuunnittelija sai vastata hyvin moniin kysymyksiin. Yksi ehkä eniten ihmetyttävä asia oli se, että kuulijalle jäi sellainen mielikuva, että kouluverkon selvitystyössä ei nähdä tarpeelliseksi miettiä tulevaisuutta esimerkiksi vastaanottavan koulun kohdalla niin, että puitteet olisivat kunnossa jo ennen mahdollista lasten siirtoa.

Tukipalvelupäällikkö kertoi meille omasta alastaan, mitä kuuluu tukipalvelujen alle ja kommentoi hän muitakin asioita. Paljon saimme taas asioihin selkeyttä, mutta ehkä nousi kysymyksiäkin lisää.

Hän nosti hyvin tärkeän asian esille, varhaiskasvatuksen mielenterveyshuolto puuttuu ja se on suuri puute, neuvoloissa on neuvolapsykologi, kouluissa on psykologi, mutta varhaiskasvatuksesta se puuttuu. Ennaltaehkäisevänä toimena se olisi erittäin tärkeä osa. 

Hän myös ymmärtää kyläyhteisöjen huolen pienten kyläkoulujen puolesta, mutta hän esitti myös kysymyksen, onko opetustoimen tarkoitus olla kyläyhteisöjen tukena, kylien keskuksena?

Viime kokouksessa keskusteltiin vaikuttajaraadin mahdollisesti toteuttamasta oppilaskyselystä. Tavoitteena on kuulla oppilaita kouluverkkoselvityksestä. Katriina LOKOVA ry:stä ehdotti, että LOKOVA voisi tehdä kaupungille esityksen siitä, että kaupunki myös arvioisi kouluverkkoselvityksen esitysten vaikutuksia lapsiin, nuoriin ja heidän perheisiinsä (lapsivaikutusten arviointi).
Lohjan kaupungin sivistystoimi on sitoutunut tekemään lapsivaikutusten arvioinnin Lohjankouluverkkoselvityksen yhteydessä. LOKOVA ja vaikuttajaraati tekivät esityksen vaikutusarvioinninaikataulusta ja menetelmistä ja sivistysjohtaja hyväksyi esityksen. Mitä luultavimmin sivistystoimi valitsee menetelmikseen oppilaskuntien ja nuorisovaltuuston kuulemisen. Sivistystoimen lapsivaikutusten arvioinnin tulokset ovat valmiina syksyllä 2015. Vaikuttajaraadin tulisi omassa lasten kuulemisessaan panostaa laadullisen tiedon keruuseen. 
Luontevaa tämä on erityisesti siksi, että edustamme yhteisöjä, joiden yksi keskeisimmistä tehtävistä on lasten oikeuksien edistäminen. Keskustelimme tavoista, kuinka toteuttaa ja miten. Sovimme, että Katriina kokoaa ryhmän (2-3 henkilöä lisäkseen) ideoimaan ja toteuttamaan.

Viimeistelyryhmän työkin etenee. Työssämme tulemme korostamaan koulujen sisäilmastoa, oppilaiden tasa-arvoa niin kaupungissa kuin maaseudullakin, niin isoissa, kuin pienissäkin kouluissa sekä OPS2016 näkökulmaa. Olemme jo pitkällä sen suhteen, että taulukoita on vertailtu, tehty omia, faktoihin perustuvia taulukoita ja kaavioita, tutustuttu hyvin moniin asiakirjoihin, keskusteltu asiantuntijoiden kanssa, lapsivaikutuksen arvioinnissa tullaan kuulemaan perheitä ja oppilaita, siihen työhön koottiin pieni ryhmä, jonka työn analysointi on valmis syksyksi. Kaupungin oma tulee valmistumaan samoihin aikoihin. Pyritään myös tuomaan esiin erilaisten koulujen tuomaa rikkautta alueelle, pyritään tuomaan se vetovoimatekijänä.

Työtä on vielä paljon ja aikaa vähän. Mutta tulemme tekemään esityksestämme todella hyvän ja kattavan.

Seuraavat kaksi päivää menikin taas päänsäryn kourissa, mutta niitä alkaa olemaan jo todella paljon vähemmän. Kai.


Tässä tunnelmia viime viikonloppulta, kun otin aikaa olla pienempien kanssa ja käytimme sen ulkoillessa ja hupsan, reitillemme osuikin tällainen kaveri. Koira ei huomannut mitään, mutta poika oli ottaa käteensä, "äiti, kato"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti