Neitsytlinnan ja Oinolan koulujen toimintojen siirtymiset eivät ole
sujuneet ongelmitta, ei sitä tosin kukaan odottanutkaan ja moni vanhempi etukäteen pyysi kiinnittämään huomioita juuri näihin asioihin. Alkuun joka
asiassa on varmasti omat ongelmansa, että rutiinit tasaantuvat ja
työrytmi sekä ryhmäytyminen onnistuu.
Oinolan
koulun koulukuljetukset ovat edelleen ongelma. Osalla oppilaista
edelleen koulumatka odotuksineen ylittää sen lain salliman 2,5 tuntia.
Matkaa kuitenkaan ei ole kymmeniä kilometrejä. Esimerkinä
kolmasluokkalainen, jolla koulumatkaa on 12 kilometriä, käyttää
päivästään koulumatkoihin pisimmillään 2 tuntia 45 minuuttia. Toisena
esimerkkinä, olin hakemassa tytärtäni koulusta, olin reilusti etuajassa.
Katselin koululaisten leikkiä pihalla odotellessani, vesisateessa.
Lapset olivat päässeet koulusta klo 13.20. Kyyti tuli klo 14.15. Kyyti
lähti koulusta 14.25. Odotteluahan tuli vain se 55 minuuttia, mutta on
se aivan liian pitkä aika lapselle odottaa, toisilla päivä on voinut
alkaa jo hyvinkin aikaisin. Koulu on kyllä järjestänyt
valvonnan odotusajaksi, se on hyvä asia, mutta odotusaika on silti liian
pitkä. Lisäksi edelleenkään en pidä siitä, että toiset lapset joutuvat
kävelemään toisina aamuina vaaralliseksi luokiteltua tietä päästäkseen
pysäkille, sillä liikennöitsijä ajaa turvallisemmalle tiellä vain
aikaisemmalla vuorolla, ei enää tuntia myöhemmin, koska aikataulu on
liian tiukka, ettei voi ajaa kahta, kolmea sataa metriä pidempää
reittiä.
Alun ongelmilla tämä ei enää kuittaannu, nyt eletään kuitenkin melkein lokakuuta.
Ojamon
koulua ja sen oppilaita ajatellessa tulee surku. Koulun henkilökunta
tekee varmasti kaikkensa, että oppilailla, ihan kaikilla oppilailla
sujuisi päivä hyvin ja opinnot sujuisivat, että olisi turvallinen olla.
Päättäjien tulee huolehtia siitä, että resurssit ovat hyvät ja oikeat.
Ojamon koulun ja tilaelementin välissä on edelleenkin se aita, mutta
pyörätien ja tilaelementin välissä ei ole. Tilaelementissä olevat
oppilaat kävelevät edelleen ovesta ulos suoraan pyörätielle ennen kuin
pääsevät koulunsa pihalle. Aita on kyllä tilattu.
Mutta odotellessahan tilaelementin pihaa voi pitää myös parkkipaikkana.
Pysäköinnin kieltävästä liikennemerkistä huolimatta. Oikea parkkipaikka on, kuten kuvasta näkyy, alle sadan metrin päässä.
Lohjan
yksi sloganeista on "Lohjalla liikkuu kaikki". Juu. Lapset voivat
liikkua, autojen seassa, leikkiä pyöräilijöiden väistelyä juostessaan
välitunnille koulun pihalle.
Muuten, tilaelementti on kahden
pyörätien välissä, mutta jos tämän pyörätien ottaisi pois käytöstä siksi
aikaa, kun tilaelementti on käytössä, tulisi kiertoa MONTA SATAA METRIÄ
lisää. Voi apua. Tätä tietä käyttävät joutuisivat siis liikkumaan vähän
enemmän. Mutta olisi se kamalaa. Annetaan mielummin lasten väistellä,
ei pidetä huolta turvallisesta kulusta kouluun koulupäivän aikana.
Aamut
ovat kiireistä aikaa ja lapsia tuodaan kouluun välillä viime tipassa.
Sitä sattuu kaikille. Kiireen vuoksi tuodaan lapsi mahdollisimman
lähelle koulua, se on ihan selvä asia. Mutta olisi hyvä, että
tilaelementin pihaan ei tultaisi autolla. Kyse on kuitenkin kaikkien
lasten turvallisuudesta.
Siinä
ei varmasti pahalla ajatella, ajatellaan vain sitä, että oma lapsi ehtisi
kouluun. Aita turvaisi tekemään oikeammat ratkaisut.
Toimivaa
arkea ja sujuvuutta sekä lasten turvallisuuden tunnetta voi haitata se,
että aina ei tiedä etukäteen missä tunnit ovat. Ovatko ne tänään
tilaelementissä vai koulussa. Omille tavaroille ei ole paikkaa. Pitääkö
ne tavarat jättää tilaelementtiin, ottaa mukaan toiseen
rakennukseen vai pitääkö ottaa mukaan iltapäiväkerhoon. Esim
ekaluokkalaisille siirtymisiä ja epävarmuustekijöitä voi olla toisille aivan liikaa.
Helpottaakseen oppilaiden arkea opettaja on ehdottanut, että esim. tossuja voisi olla useampi pari, niin
pienen lapsen
ei tarvitse murehtia niin paljon omista tavaroista.
Kiusaamista on. Ikävä kyllä. Joka koulussa on, mutta se ei tee siitä yhtään sen
sallitumpaa, eikä vähäisempää. Lapsia vedetään saveen, törkitään.
Välituntivalvojia saatta välillä olla turhan vähän. Tilaelementtien
pihalla ei ole
yhtään ja tilaelementin pihalla on niitä autoja ja koiria, mikä tekee
pihasta vähemmän turvallisen.
Toki kaikkien päivät eivät mene näin. Toisilla koulu näissäkin kouluissa menee hyvin, juuri kuten pitääkin, nämä olivat eräitä oikean elämän esimerkkejä, joita ikävä kyllä oikeasti on.
Toivoisin todella, että kaikkien lasten koulupäivät sujuisivat yhtä hyvin ja kun ongelmi tulee, ne hoidettaisiin nopeasti ja ammattitaidolla. Itse sain hyvin mielenkiintoisen vastauksen kysyessäni Ojamon aidasta. Esitin kysymykseni asiallisesti ja viestini alkuun jopa kiittelin Oinolan liikennejärjestelyjen parantamisesta. Sen enempää vastauksesta ja sen sisällöstä, peräänkuuluttaisin nimenomaan asiallisia toimia. Jokainen vastaaja ja vastaus kuitenkin edustaa kaupunkia kuntalaista päin.
Kaikki tämä koulujen ympärillä ja koulupäivinä tapahtuvat vaikuttavat monen perheen
tulevaisuuteen. Halutaanko lasta kouluun, joka koetaan turvattomaksi?
Halutaanko asua paikassa, jossa sujuvan arjen päätösten ei koeta
koskevan lapsiperheitä? Koulut ovat lapsiperheiden elämän keskiössä,
jokapäiväinen paikka 9 vuotta. Millä tavalla se vaikuttaa lasten
kasvamiseen ja heidän ajattelutapaansa tulevaisuudessa? Minkälaiset
eväät me annamme heille tulevaisuuteen? Minkälaisen kaupungin haluamme
antaa lapsillemme? Vai haluamme ajaa lapsemme pois täältä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti