sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Asiakkaiden tarpeet, ei ne tarpeet, joita luulemme heillä olevan

Miksi en äänestänyt Pusulan vuodeosaston säilyttämisen puolesta? Koska siitä ei edes äänestetty. Mahdollisen äänestyksen kohde oli jokin aivan muu.
Esitin kyllä kysymyksiä aiheesta ja mietin asiaa todella paljon.
Asia oli minulle vaikea, olen miettinyt kauan ja hartaasti, kysynyt asukkaiden mielipidettä, virkamiesten, henkilökunnalta ja pohtinut itse.

Näin minä näen asian:
Kyseessä ei ole lakkauttaminen, kyseessä on toiminnanmuutos. Jos muutosta selitetään potilasturvallisuudella ja asukkaiden elämänhelpottamisella, on asia mielestäni täysin selvä. Se, että potilaita tuotiin Paloniemestä, tuskin jää viimeiseksi kerraksi, jos paikka jää vuodeosastoksi. Paikan ollessa vanhainkoti, tulee asukkaille pysyvyyttä, paikka rauhoittuu ja jos on tarve muuttaa takaisin vuodeosastoksi, on se helpompaa kuin toisinpäin. Henkilökunnalle on suuri helpotus se, että jatkuva epävarmuus on nyt ohi. He pääsevät nyt suunnittelemaan eteenpäin ja asiakkaille/asukkaille tämä tuo helpotusta. Mielestäni olen nimenomaan puolustanut Pusulaa ja sen toimintoja tällä päätökselläni. Sen pysyvyyttä ja hoidonlaadun takaamista, työpaikan viihtyvyyttä ja asukkaiden viihtyvyyttä. Kaikki muutos ei ole pahasta.

Kävin viemässä perusturvalautakunnan ja Nummen aluetoimikunnan puolesta jouluterveiset Pusulan vuodeosasto 6:lle ja vanhainkodille ja keskustelin osastonhoitajan,  kanssa asiasta. Hän kiteytti mielestäni asian hyvin: on lähdettävä asiakkaiden tarpeista, ei tarpeista, joita luulemme heillä olevan. Häneltä päättyy osastonhoitajan työ tämän päätöksen takia ja työpaikan jatkuvuuden epävarmuus jatkuu, mutta hän on tätä päätöstä voimakkaasti tukenut, juuri asiakaslähtöisyyden vuoksi. Ja minä kunnioitan häntä entistä enemmän tämän vuoksi.

Olen pahoillani, jos tämä päätökseni vaikuttaa teistä väärältä, mutta itse olen vanhusten turvallisuuden tunteen, pysyvyyden ja hyvän hoidon jatkumisen takaamisen vuoksi valmis myös seisomaan tämän takana.

Hyvää Joulua joka tapauksessa, kaikille

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti