maanantai 19. lokakuuta 2015

Kuvitellaan terve oppimisympäristö KAIKILLE lapsille

Tämän luonnokseksi jääneen kirjoituksen aihe on tänäkin päivänä hyvin ajankohtainen. Ehkä juuri tähän hetkeen hyvä odottaessamme Tytyrin tutkimusten tuloksia.  Olen kirjoittanut tämän viime keväänä.




Varsinkin tänä aikana, kun on sisäilmaongelmat tiedostettu ja tunnustettukin joissakin paikoissa, pitäisin mieluusti kiinni näistä pienistä, terveistä kouluista. Siirretään näihin pieniin kouluihin väistöön suurien koulujen oppilaita, kuljetuskustannukset kuitenkin ovat samat molempiin suuntiin. Ja tärkeintä varmasti kaikille on terveellinen oppimisympäristö lapsille ja henkilökunnan hyvinvointi.
Mitä jos, kuvitellaanpa hetki. Mitä jos, ihana pieni Neitsytlinnan koulu lakkautetaan, tai siirretään toiminnot Ojamolle. Tilataan uudet tilaelementit Ojamolle ja huomataan, että oho, pitääkin tilata lisää tilaelementtejä, sillä remontti onkin suurempitöinen, mitä kuviteltiin. Ja sillä aikaa Neitsytlinnan vanha koulu on tyhjänä tai purettu. Se, että nykyinenkin Neitsytlinnan koulu on tilaelementti, on huono veruke lakkauttaa koulu.
Kaupunki on unohtanut Neitsytlinnan tilaelementit neljäksikymmeneksiviideksi (45!) vuodeksi, mutta nyt on yhtäkkiä kova kiire saada ne pois, koska ne ovat tilaelementtejä. Jos tilaelementit ovat siellä sen aikaa ollut, ei varmaan kauheasti haittaa, jos ne on sen kaksi - kolme vuotta lisää, sen ajan, kun Ojamo laitetaan kuntoon. Jos se Neitsytlinna on pakko laittaa kiinni.
Neitsytlinnan sisäilmaa ei tutkita, ei nähdä sitä tarpeelliseksi. Koska aistinvaraisesti siellä haisee tunkkaiselle. Koska tutkimukset ovat kalliita, eikä tilaelementtiin nyt kannata vaan laittaa rahaa. Se on väliaikainen ja kuitenkin laitetaan kiinni jossain vaiheessa.
Lapsia Neitsytlinnaan mahtuisi vielä, Tytyrinkin alueelta.
Mutta laitetaan se kiinni. Se on tilaelementti, ei tutkita sen sisäilmaa, ei kannata. Laitataan Tytyriin lisää lapsia. Siellä on tilaa, ei oteta seurantanäytteitä sieltä, ei kannata. Tulokset voi olla vääränlaisia. Äänikin voi mennä Tytyrissä, mutta se ei johdu sisäilmasta.

Ehkä tämä vastakkainasettelu on raflaavaa, ehkä tämän kirjoituksen sävy on haastava, en tiedä. Ei kannata miettiä sitä. Se, mitä mietin ja mitä kannattaisi (ja PITÄISI)  miettiä, on lasten oppimisympäristö. Toisilla on terve ympäristö, toisilla ei. Siihen meidän pitäisi keskittyä. Missä on hyvä sisäilmasto, missä on hyvä oppimisympäristö, terveellinen ympäristö. Tutkitaan kunnolla, ei haistellen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti