tiistai 20. lokakuuta 2015

Vastaamattomuuden muuri - hankaloitetaako tahallaan?

Olen törmännyt minulle uuteen asiaan: vastaamattomuuteen.
Olen tottunut siihen, että jos kysytään jotain asiallisesti, jostain asiasta, josta tulee kysyä, siihen vastataan.

Olen viimeisen kuukauden aikana lähettänyt useita sähköposteja ja soittanut useita puheluita, saamatta vastauksia. Ovatko kysymykseni epämiellyttäviä? Eikä haluta vastata ei? Eikä osata perustella vastauksia? Vai onko se vain ylenkatsontaa? "taas tuo kysyy jotain, joka ei kuulu kuntalaiselle?""taas toi paakkunainen?" (sitä kuulen välillä)

Otetaanpa esimerkki:
viranhaltija, joka hoitaa tiettyä asiaa. Kysyn häneltä asian etenemisestä, tuon esille huoleni ja muiden vanhempien huolen asiasta ja tuon esille, etten kysy ainoastaan kuntalaisena, vaan myös kouluverkon vaikuttajaraadin puolesta. Ei vastausta.
Vaikka olisinkin "vain" kuntalaisena kysynyt, tulisi silti vastaus tulla. Vai, hetkinen, olenko ymmärtänyt väärin? Eikö kuntalaisille tarvitse kertoa, mitä hänen kotiseudullaan tapahtuu, mitä tehdään esimerkiksi lasten turvallisuuden eteen koulun ympäristön ollessa turvaton?

Toinen esimerkki:
Olen esittänyt saman kysymyksen sähköpostitse monelle viranhaltijalle, ei vastausta. Sen jälkeen esitän sen luottamushenkilölle, ei vastausta. Olen yrittänyt soittaa saadakseni vastauksen. Ei tule.

Eikö tosiaan kuntalaiselle tarvitse vastata?
Ja vaikka näissä kirjoituksissani saatan olla joskus hieman kärkäs ja ehkä provosoidakin vähän, sitä en yleensä tee sähköposteissani enkä suorassa puhekontaktissa. Olen usein tahdikas, pyrin olemaan kohtelias ja puhua toisille asiallisesti. En siis ainakaan usko, että olisin loukannut ketään. Paitsi ehkä siinä tapauksessa, että ajatellaan minun puuttuvan heidän ammattitaitoonsa. Ja näin ei ole. Kysyn vain, onko asialle tehty jotain, mitä asialle tehdään ja milloin, joskus voin jopa kysyä, että oletteko saaneet tietoa, että jokin asia on rikki. Ja tiedustelen voisiko sitä korjata.

Varmasti kaikki he ovat kiireisiä, töitä on paljon ja viestejä tulee paljon. Mutta se ei ole syy olla vastaamatta ikinä.

Totean vielä, että jos en tämän viikon aikana saa näitä vastauksia, tulen esittämään kaikki ne kysymykset blogissani maanantaina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti